Didaktiske overvejelser og refleksioner...
I dag har vi haft vejledning med Anna, hun kom med nogle gode forslag, om at vi skulle skrive vores didaktiske overvejelser ned, samt reflektioner. udover dette har vi snakket om, da vi var ude i SFO'en samt om hvordan vi mødte børnene på deres forskellige niveauer og behov, vi har snakket om hvordan man kan skabe en god oplevelse, for de børn der måske ikke kan holde fokus så længe eller de børn som f.eks. ikke er så glad for berøring. Der har vi fokus på ikke at presse de børn der har berøringsangst, og for dem der ikke kan holde fokus så længe, kan man måske sætte dem i gang med en ny leg, eller blot fange deres interesse på en anden måde. Vi havde en dreng der ikke kunne lide kropsberøring, der havde vi fokus på ikke at presse ham til noget han ikke havde lyst til. og derved deltog på de betingelser han selv stillede. For eksempel i vaskelegen overvinder han frygten og kravler igennem, uden problemer. Efterfølgende siger han at han havde det rigtig sjovt, og at det havde været sjovt. Dette mener vi ikke ville være sket hvis vi havde presset ham til noget han ikke var tryg ved, der ville det sandsynligvis blive en dårlig oplevelse for ham.
Fordelingen af grupper foregik på den måde, at vi delte 2 hold hvor de var sammen med dem de gerne ville være sammen med og var trygge med. Ud fra de 2 hold blev de så delt op i hold igen hvor de under trygge rammer ikke var sammen med dem de nødvendigvis ønskede at være sammen med, for at de også kunne lære nye ansigter at kende og leve sig ind i legen, da de fokuserede mere på legen end på deres bedste ven eller veninde. Dette gjorde vi i et forsøg på at skabe flere fællesskaber.
Super fedt i fik lavet en didaktisk model! nu er vi ved at være færdige og det har været rigtigt fedt og lærerigt at følge jeres blog. vi glæder os meget til ferniseringen og se jeres produkt. i kommer med nogle rigtige gode refleksioner men vi savner dog stadig lidt belæg omkring hvorfor i vælger lige præcis at lave de lege?
SvarSlet