fredag den 25. april 2014

afslutning og bedømmelse


Introduktion
Vi er 6 piger i alderen 20 -27 år som studerer til pædagog på Professionshøjskolen UCC i Hillerød. Vi går på anden semester, hvor vi er i gang med at udvikle et pædagogisk produkt, som vi kort vil præsentere her. Vi vil løbende formidle vores tanker og refleksioner, og derudover vil der komme billeder ud på bloggen fra vores aktiviteter.

Kom tættere på er en udvidet idé, taget ud fra de anti-mobbe projekter, der ofte har været i spil landet over. Kom tættere på er en helt ny og ikke mindst god mulighed for, at få rystet børn sammen i alle aldre, religioner, svage og stærke sider og ikke mindst køn på en sjov og oplevelsesrig måde. I dette projekt vil børnene opbygge en ny form for respekt og accept for sine medmennesker via leg og udfordringer.

  
Det har længe været et problem, at børn i en tidlig alder opbygger en form for hierarki (1), hvor dem der bliver placeret nederst i dette hierarki, ofte får en svær og kompliceret skolegang. Her vil vi fokuserer på at ligegyldig hvem du er, er vi alle lige og der skal være plads til forskelligheder. Vi vil fokuserer på, at alle har en stærk side, om det så er at tælle, spille bold eller blot at heppe, så er det vigtigt.

Forsøget vil blive udført på den måde, at vi vil lave en aktivitets dag, hvor evt. 0-3. klasse bliver delt op i hold på kryds og tværs. Der vil være alt fra at finde på et fælles kampråb, til at kaste med en bold - det er kun fantasien der sætter grænser.

Vi vil ud fra aktiviteterne lave en bog hvor vi vil beskrive aktiviteternes metode, middel og mål og billeder fra vores udførsel af dem. 

Vi håber det resulterer i, at børnene finder ud af, at alle har en værdi, og hver især er man god til noget. Vi vil se frem til at komme i gang med arbejdet og forhåbentlig bliver det til noget godt.

(1)  http://videnskab.dk/kultur-samfund/mobning-er-et-symptom-pa-social-angst

Didaktiske overvejelser
I dag har vi haft vejledning med Anna, hun kom med nogle gode forslag, om at vi skulle skrive vores didaktiske overvejelser ned, samt refleksioner. udover dette har vi snakket om, da vi var ude i SFO'en samt om hvordan vi mødte børnene på deres forskellige niveauer og behov, vi har snakket om hvordan man kan skabe en god oplevelse, for de børn der måske ikke kan holde fokus så længe eller de børn som f.eks. ikke er så glad for berøring. Der har vi fokus på ikke at presse de børn der har berøringsangst, og for dem der ikke kan holde fokus så længe, kan man måske sætte dem i gang med en ny leg, eller blot fange deres interesse på en anden måde. Vi havde en dreng der ikke kunne lide kropsberøring, der havde vi fokus på ikke at presse ham til noget han ikke havde lyst til. og derved deltog på de betingelser han selv stillede. For eksempel i vaskelegen overvinder han frygten og kravler igennem, uden problemer. Efterfølgende siger han at han havde det rigtig sjovt, og at det havde været sjovt. Dette mener vi ikke ville være sket hvis vi havde presset ham til noget han ikke var tryg ved, der ville det sandsynligvis blive en dårlig oplevelse for ham. 

Fordelingen af grupper foregik på den måde, at vi delte 2 hold hvor de var sammen med dem de gerne ville være sammen med og var trygge med. Ud fra de 2 hold blev de så delt op i hold igen hvor de under trygge rammer ikke var sammen med dem de nødvendigvis ønskede at være sammen med, for at de også kunne lære nye ansigter at kende og leve sig ind i legen, da de fokuserede mere på legen end på deres bedste ven eller veninde. Dette gjorde vi i et forsøg på at skabe flere fællesskaber.

Der knokles
Vi har måtte tage nogle forskellige ansvarsområder, hver især i gruppen. Bogen kommer til at indeholde følgende:
En indledning, hvor gruppen samt tankerne bag bliver kort beskrevet.
Lege fra vore linjefag SKB og UMD, der vil blive beskrevet til punkt og prikke, såvel at det er muligt.
Vi vil gøre vores bedste, for at finde teori der kan passe sammen med vores tankegang, vores mål med bogen og ikke mindst legende der vil blive forslået.
Vi vil komme ind på hieraki, samt fordele og ulemper ved opdelinger i bl.a. alder, køn osv.
Derudover vil vi have vores SMTTE model med og en kort beskrivelse af det der kaldes venne-/mine cirkler, der kan være et godt remedie til at se om der efter en dag som den, vi havde med børnene i SFO'en er sket en udvikling eller forandring ift. fællesskab og venskaber.
Til at slutte af med, vil der være en beskrivelse af dagen ude i Magleblik SFO, og nogle korte udtalelser fra nogle af de børn der var en del af legende den dag

Nu skal den bare skrives færdig, rettes og gøres præsentabel, printes ud, lamineres og sættes sammen.
Der vil selvfølgelig ligge et eksemplar af bogen, til ferniseringen d. 30/4-14, hvor vi selvfølgelig håber at i vil kigge forbi, der vil være mulighed for at prøve nogle af de lege, som vi havde med ud i SFO'en, så kom endelig, det bliver super sjov og forhåbentlig det kan sætte tanker i gang i hver en sjæl.
Så...... Kom tættere på... og se nærmere!

Så er vi ved vejens ende....

Så er det sidste dag at vi skriver på bloggen, vi er stadig i fuld gang med bogen. Det har været en udfordring, samt oplevelse at prøve at have denne blog, samt at dele vores tanker, reflektioner og ikke mindst hele vores produkt med jer.
Vi håber at det også har været en oplevelse, samt inspirerende for jer at følge med på vores vej i dette projekt.
Vi er selv blevet klar over nogle ting, vi ikke tænkte over som en start, og produktet startet med blot at være en tanke, som nu er blevet udviklet til et gennembrud, hvor vi har været ude og afprøve hele ideen i form af lege og god hold ånd, og på onsdag til ferniseringen vil vores bog ligge klar.





Ferniseringen:
Carslbergvej 14
3400 Hillerød
UCC Professionshøjskolen Hillerød
Lokale C. 107
kl. 10.00  - 11.30






Kom tættere på... og se vores produkt, og få en lille snack samt et kig i vores bog, måske du også kunne lære noget nyt.
¨
Nu vil vi slutte af.
I må have det godt fremover, det har været en fornøjelse, at føre denne blog.

Mange varme Hilsner

Studiebanden:
Malene, Mie, Sussi, Emilie, Isabella og Frederikke.

torsdag den 24. april 2014

Der knokles derudaf..

Hej Allesammen!!
Så er der fuld gang i skriveriet til bogen.
Vi har måtte tage nogle forskellige ansvarsområder, hver især i gruppen. Bogen kommer til at indeholde følgende:
En indledning, hvor gruppen samt tankerne bag bliver kort beskrivet.
Lege fra vore linjefag SKB og UMD, der vil blive beskrevet til punkt og prikke, såvel at det er muligt.
Vi vil gøre vores bedste, for at finde teori der kan passe sammen med vores tankegang, vores mål med bogen og ikke mindst legende der vil blive forslået.
Vi vil komme ind på hieraki, samt fordele og ulemper ved opdelinger i bl.a. alder, køn osv.
Derudover vil vi have vores SMTTE model med og en kort beskrivelse af det der kaldes venne-/mine cirkler, der kan være et godt remedie til at se om der efter en dag som den, vi havde med børnene i SFO'en er sket en udvikling eller forandring ift. fællesskab og venskaber.
Til at slutte af med, vil der være en beskrivelse af dagen ude i Magleblik SFO, og nogle korte udtalelser fra nogle af de børn der var en del af legende den dag
 
 
Nu skal den bare skrives færdig, rettes og gøres presentabel, printes ud, lamineres og sættes sammen.
Der vil selvfølgelig ligge et eksemplar af bogen, til ferniseringen d. 30/4-14, hvor vi selvfølgelig håber at i vil kigge forbi, der vil være mulighed for at prøve nogle af de lege, som vi havde med ud i SFO'en, så kom endelig, det bliver super sjov og forhåbentlig det kan sætte tanker igangi hver en sjæl.
Så...... Kom tættere på... og se nærmere!

tirsdag den 22. april 2014

Didaktiske overvejelser og refleksioner...


I dag har vi haft vejledning med Anna, hun kom med nogle gode forslag, om at vi skulle skrive vores didaktiske overvejelser ned, samt reflektioner. udover dette har vi snakket om, da vi var ude i SFO'en samt om hvordan vi mødte børnene på deres forskellige niveauer og behov, vi har snakket om hvordan man kan skabe en god oplevelse, for de børn der måske ikke kan holde fokus så længe eller de børn som f.eks. ikke er så glad for berøring. Der har vi fokus på ikke at presse de børn der har berøringsangst, og for dem der ikke kan holde fokus så længe, kan man måske sætte dem i gang med en ny leg, eller blot fange deres interesse på en anden måde. Vi havde en dreng der ikke kunne lide kropsberøring, der havde vi fokus på ikke at presse ham til noget han ikke havde lyst til. og derved deltog på de betingelser han selv stillede. For eksempel i vaskelegen overvinder han frygten og kravler igennem, uden problemer. Efterfølgende siger han at han havde det rigtig sjovt, og at det havde været sjovt. Dette mener vi ikke ville være sket hvis vi havde presset ham til noget han ikke var tryg ved, der ville det sandsynligvis blive en dårlig oplevelse for ham.

Fordelingen af grupper foregik på den måde, at vi delte 2 hold hvor de var sammen med dem de gerne ville være sammen med og var trygge med. Ud fra de 2 hold blev de så delt op i hold igen hvor de under trygge rammer ikke var sammen med dem de nødvendigvis ønskede at være sammen med, for at de også kunne lære nye ansigter at kende og leve sig ind i legen, da de fokuserede mere på legen end på deres bedste ven eller veninde. Dette gjorde vi i et forsøg på at skabe flere fællesskaber. 

tirsdag den 15. april 2014

Så skal der reflekteres - God Påske!

Så er det ved at være tid til at få reflekteret, over hvordan vores fysiske produkt skal være. Vi vil gerne have lavet en bog, med de mange reflektioner over hvordan og hvorledes vi har bearbejdet projektet Kom tættere på... som vi kan fremvise til ferniseringen d. 30/4. Samtidig vil vi i bogen komme med ideer, samt teori der kan henvises til aktivitetsdage, som den vi lavede i SFO'en.
Bogen skriver vi selv, og alt ved den udarbejdes af gruppens medlemmer.
I næste uge skal vi have snakket om, hvad der mere præcist til stå i bogen, og hvordan den skal se ud m.m.
Vi vil vende tilbage efter påsken, med nærmere svar på hvordan den færdige produkt bliver.

Rigtig god påske til alle!

tirsdag den 8. april 2014

Mandag i SFO'en

Igår var vi på Magleblikskolen i SFO'en og prøve vores aktiviteter af, og det gik super godt. Vi startede ud med at præsenterer os selv, hvorefter vi lavede tre forskellige 'hilselege'.

- Den første omhandler at hilse på hinanden ved at sige sit navn og give hånden, derefter hilser man f.eks. Ved at give hånd under benet, ved at give fod osv. Det er både sjovt og udfordrer også deres balance. 
- Derefter legede vi 'High-five' leg, hvor man går rundt i to cirkler og giver High five til hinanden, hvor man sætter tempoet langsomt op.
- Den sidste leg var at stå i rundkreds og kaste bolden til en af de andre i rundkredsen, hvor man så siger sit navn. Den der modtager bolden siger sit navn og kaster den videre. 


Derefter delte vi børnene op i to gruppe, hvor holdet indenfor lavede 'vaskemaskinen' hvor børnene kravler igennem de to rækker af børn og bliver 'vasket' på ryggen af de andre børn - her kunne vi se, at nogle af børnene ikke var glad for at blive berørt, men at de forsøgte så godt de kunne. 


Derefter legede vi en samarbejdsleg, hvor man står på to rækker, også skal man sende bolden videre igennem benene til personen bag en, der sender den videre indtil bolden når den bagerste i køen, der så løber op foran, og sender bolden ned igen. Dette foregår på en bane af ca 6 meter. Derefter viderudviklede vi legen, hvor bolden blev erstattet af børnene selv - de skulle kravle igennem benene på hele rækken, og op foran.


Udenfor lavede vi en stafet på en forhindringsbane, hvor børnene skulle løbe zig'zag mellem boldene, kravle over gyngen, hoppe mellem risposerne, også tilbage langs gyngerne med stafetten, hvorefter den næste løber. Her opfordrede vi børnene til at heppe på de to, der løber, så de bakker hinanden op og motiverer de andre til at yde. 


Til sidste lavede vi 'børnemassage' til historien om ormen Orla, der skulle ind til byen og opleve verdenen. Børnene blev delt op to-og-to, hvor de skiftedes til at være massør. Det var meget afslappende for børnene og man kunne se flere lukkede øjnene og at de nød historien. Imens viste vi fagterne til børnene, som de skulle lave undervejs. 


Dagen sluttede af med evaluering med børnene og at forære dem et diplom, hvorpå der stod, at de havde været med til denne dag og at de havde klaret det rigtig godt. Vi fik feedback fra den deltagende pædagog, der havde observeret os. Vi evaluerede selv i gruppen kort efterfølgende, hvor vi snakkede om de forventninger der var inden vi startede dagen - om de var blevet opfyldt, og hvordan vi synes det havde været. Vi havde bred enighed om at vi skulle være mere struktureret og bedre til at snakke sammen om selve processen og dens udførelse. Vi blev enige om at vi af flere grunde valgte at gå hjem og tænke over, hvordan det havde været, også stikke hovederne sammen idag omkring vores tanker om det hele. 

torsdag den 3. april 2014

Mindmap

I dagens pædagogik undervisning har vi udarbejdet en mindmap omkring vores emne med ideer til produktet og hvad det skal indeholde. Vi har også søgt information om vores emne og derved også noteret hjemmesider, hvor vi kan finde mere information, der kan underbygge vores problemstilling. Vi har snakket om den overordnede problemstilling og kom frem til, at vi vil fokuserer på at styrke fællesskabet i SFO'en, og derigennem mindske sansynligheden for at mobning opstår blandt børnene. Her er et par billeder fra dagens undervisning:



Aftale med SFO

Så er vi kommet godt i gang. I dag har vi fået aftalt med Magleblik SFO i Frederiksværk, at vi skal komme på mandag og sætte aktiviteter i gang ud fra vores kommende bog. I går havde vi noget om SMTTE modellen, og den har vi tænkt på, at vi kunne inddrage i vores bog. Vi reflekterede meget i går over opdelingen med hensyn til børnene på mandag. Om hvorvidt det skulle være drenge hold og pige hold, om det skulle være klassetrin opdelt eller blot en blanding af alle børnene. Vi kom frem til, at vi ønsker ca 40 børn fordelt ud på gældende klassetrin, og eventuelt nogle af de børn, der befinder sig nederst i det såkaldte hierarki. Vi har derfor bedt SFO'en selv om at udvælge en gruppe blandede  børn, som de mener skal deltage, og deriblandt nogle som de vurderer kunne have brug for at deltage.Vi glæder os til at komme derud og møde børnene og afprøve vores aktiviteter!

mandag den 31. marts 2014

Introduktion.



Vi er 6 piger i alderen 20 -27 år som studerer til pædagog på Professionshøjskolen UCC i Hillerød. Vi går på anden semester, hvor vi er i gang med at udvikle et pædagogisk produkt, som vi kort vil præsentere her. Vi vil løbende formidle vores tanker og refleksioner, og derudover vil der komme billeder ud på bloggen fra vores aktiviteter.

Kom tættere på er en udvidet idé, taget ud fra de anti-mobbe projekter, der ofte har været i spil landet over. Kom tættere på er en helt ny og ikke mindst god mulighed for, at få rystet børn sammen i alle aldre, religioner, svage og stærke sider og ikke mindst køn på en sjov og oplevelsesrig måde. I dette projekt vil børnene opbygge en ny form for respekt og accept for sine medmennesker via leg og udfordringer.
 
Det har længe været et problem, at børn i en tidlig alder opbygger en form for hierarki (1), hvor dem der bliver placeret nederst i dette hierarki, ofte får en svær og kompliceret skolegang. Her vil vi fokuserer på at ligegyldig hvem du er, er vi alle lige og der skal være plads til forskelligheder. Vi vil fokuserer på, at alle har en stærk side, om det så er at tælle, spille bold eller blot at heppe, så er det vigtigt.

Forsøget vil blive udført på den måde, at vi vil lave en aktivitets dag, hvor evt. 0-3. klasse bliver delt op i hold på kryds og tværs. Der vil være alt fra at finde på et fælles kampråb, til at kaste med en bold - det er kun fantasien der sætter grænser.

Vi vil ud fra aktiviteterne lave en bog hvor vi vil beskrive aktiviteternes metode, middel og mål og billeder fra vores udførsel af dem. 


Vi håber det resulterer i, at børnene finder ud af, at alle har en værdi, og hver især er man god til noget. Vi vil se frem til at komme i gang med arbejdet og forhåbentlig bliver det til noget godt.

(1)  http://videnskab.dk/kultur-samfund/mobning-er-et-symptom-pa-social-angst