Introduktion
Vi
er 6 piger i alderen 20 -27 år som studerer til pædagog på Professionshøjskolen
UCC i Hillerød. Vi går på anden semester, hvor vi er i gang med at udvikle et
pædagogisk produkt, som vi kort vil præsentere her. Vi vil løbende formidle vores
tanker og refleksioner, og derudover vil der komme billeder ud på bloggen fra
vores aktiviteter.
Kom tættere på er en udvidet idé, taget ud fra de anti-mobbe projekter, der ofte har været i spil landet over. Kom tættere på er en helt ny og ikke mindst god mulighed for, at få rystet børn sammen i alle aldre, religioner, svage og stærke sider og ikke mindst køn på en sjov og oplevelsesrig måde. I dette projekt vil børnene opbygge en ny form for respekt og accept for sine medmennesker via leg og udfordringer.
Kom tættere på er en udvidet idé, taget ud fra de anti-mobbe projekter, der ofte har været i spil landet over. Kom tættere på er en helt ny og ikke mindst god mulighed for, at få rystet børn sammen i alle aldre, religioner, svage og stærke sider og ikke mindst køn på en sjov og oplevelsesrig måde. I dette projekt vil børnene opbygge en ny form for respekt og accept for sine medmennesker via leg og udfordringer.
Det
har længe været et problem, at børn i en tidlig alder opbygger en form for
hierarki (1), hvor dem der bliver placeret nederst i dette hierarki, ofte får
en svær og kompliceret skolegang. Her vil vi fokuserer på at ligegyldig hvem du
er, er vi alle lige og der skal være plads til forskelligheder. Vi vil
fokuserer på, at alle har en stærk side, om det så er at tælle, spille bold
eller blot at heppe, så er det vigtigt.
Forsøget
vil blive udført på den måde, at vi vil lave en aktivitets dag, hvor evt. 0-3.
klasse bliver delt op i hold på kryds og tværs. Der vil være alt fra at finde
på et fælles kampråb, til at kaste med en bold - det er kun fantasien der
sætter grænser.
Vi vil ud fra aktiviteterne lave en bog hvor vi vil beskrive aktiviteternes metode, middel og mål og billeder fra vores udførsel af dem.
Vi vil ud fra aktiviteterne lave en bog hvor vi vil beskrive aktiviteternes metode, middel og mål og billeder fra vores udførsel af dem.
Vi
håber det resulterer i, at børnene finder ud af, at alle har en værdi, og hver
især er man god til noget. Vi vil se frem til at komme i gang med arbejdet og
forhåbentlig bliver det til noget godt.
(1) http://videnskab.dk/kultur-samfund/mobning-er-et-symptom-pa-social-angst
(1) http://videnskab.dk/kultur-samfund/mobning-er-et-symptom-pa-social-angst
Didaktiske overvejelser
I dag har vi haft vejledning med
Anna, hun kom med nogle gode forslag, om at vi skulle skrive vores didaktiske
overvejelser ned, samt refleksioner. udover dette har vi snakket om, da vi var
ude i SFO'en samt om hvordan vi mødte børnene på deres forskellige niveauer og
behov, vi har snakket om hvordan man kan skabe en god oplevelse, for de børn
der måske ikke kan holde fokus så længe eller de børn som f.eks. ikke er så
glad for berøring. Der har vi fokus på ikke at presse de børn der har
berøringsangst, og for dem der ikke kan holde fokus så længe, kan man måske
sætte dem i gang med en ny leg, eller blot fange deres interesse på en anden
måde. Vi havde en dreng der ikke kunne lide kropsberøring, der havde vi fokus
på ikke at presse ham til noget han ikke havde lyst til. og derved deltog på de
betingelser han selv stillede. For eksempel i vaskelegen overvinder han frygten
og kravler igennem, uden problemer. Efterfølgende siger han at han havde det
rigtig sjovt, og at det havde været sjovt. Dette mener vi ikke ville være sket
hvis vi havde presset ham til noget han ikke var tryg ved, der ville det
sandsynligvis blive en dårlig oplevelse for ham.
Fordelingen af grupper foregik på den måde, at vi delte 2 hold hvor de var sammen med dem de gerne ville være sammen med og var trygge med. Ud fra de 2 hold blev de så delt op i hold igen hvor de under trygge rammer ikke var sammen med dem de nødvendigvis ønskede at være sammen med, for at de også kunne lære nye ansigter at kende og leve sig ind i legen, da de fokuserede mere på legen end på deres bedste ven eller veninde. Dette gjorde vi i et forsøg på at skabe flere fællesskaber.
Fordelingen af grupper foregik på den måde, at vi delte 2 hold hvor de var sammen med dem de gerne ville være sammen med og var trygge med. Ud fra de 2 hold blev de så delt op i hold igen hvor de under trygge rammer ikke var sammen med dem de nødvendigvis ønskede at være sammen med, for at de også kunne lære nye ansigter at kende og leve sig ind i legen, da de fokuserede mere på legen end på deres bedste ven eller veninde. Dette gjorde vi i et forsøg på at skabe flere fællesskaber.
Der
knokles
Vi har måtte tage nogle forskellige ansvarsområder,
hver især i gruppen. Bogen kommer til at indeholde følgende:
En indledning, hvor gruppen samt tankerne bag bliver
kort beskrevet.
Lege fra vore linjefag SKB og UMD, der vil blive
beskrevet til punkt og prikke, såvel at det er muligt.
Vi vil gøre vores bedste, for at finde teori der kan
passe sammen med vores tankegang, vores mål med bogen og ikke mindst legende
der vil blive forslået.
Vi vil komme ind på hieraki, samt fordele og ulemper
ved opdelinger i bl.a. alder, køn osv.
Derudover vil vi have vores SMTTE model med og en kort
beskrivelse af det der kaldes venne-/mine cirkler, der kan være et godt remedie
til at se om der efter en dag som den, vi havde med børnene i SFO'en er sket en
udvikling eller forandring ift. fællesskab og venskaber.
Til at slutte af med, vil der være en beskrivelse af
dagen ude i Magleblik SFO, og nogle korte udtalelser fra nogle af de børn der
var en del af legende den dag
Nu skal den bare skrives færdig, rettes og gøres præsentabel,
printes ud, lamineres og sættes sammen.
Der vil selvfølgelig ligge et eksemplar af bogen, til
ferniseringen d. 30/4-14, hvor vi selvfølgelig håber at i vil kigge forbi, der
vil være mulighed for at prøve nogle af de lege, som vi havde med ud i SFO'en,
så kom endelig, det bliver super sjov og forhåbentlig det kan sætte tanker i
gang i hver en sjæl.
Så...... Kom tættere på... og se nærmere!








